Wspólne działania artystyczne i edukacyjne nauczycieli szkół plastycznych... uczelni artystycznych.

WYSTAWY... AKTUALNOŚCI;


    GRATULUJĘ!

Dwunaste WARSZAWSKIE SPOTKANIA CERAMICZNE JUŻ ZA NAMI!

ŻAŁUJĘ ŻE MNIE TAM NIE BYŁO W TYM ROKU, NAWET WIRTUALNIE… 

(bo po raz pierwszy zaistniała międzynarodowa wystawa w postaci przesłanych cyfrowo i wydrukowanych przez Darka Osińskiego fotografiach prezentujących ceramikę twórców).

Tylko android pomagał mi te zmagania podglądać…

Uczestniczymy w tej imprezie dla tych spotkań w rzeczywistości wymiernej. Dzielimy się serdecznością, pełną wzajemnej życzliwości.

Cieszymy się z możliwości wręcz dotykania, a nade wszystko rozmawiania, może nawet krytykowania, ale przestrzeni rzeczywistej…

Darek Osiński z Osobami ZCP od lat nam taką możliwość nam przygotowuje.

Wirtualnie widzimy się cały rok…
WSC STWARZAJĄ MOŻLIWOŚĆ SPOTKANIA SIĘ, DZIELENIA SIĘ SOBĄ, SWOJĄ CERAMIKĄ W PIĘKNYM OTOCZENIU CPK PRAGA- POŁUDNIE W WARSZAWIE.
ZA CO JESTEŚMY RÓWNIEŻ NIEZMIERNIE WDZIĘCZNI DARKOWI, JEGO MAŁŻONCE WANDZIE, WSZYSTKIM WSPÓŁPRACOWNIKOM ZCP.
Zapraszam do wirtualnych relacji na strony Darka Osińskiego
i Związku Ceramików Polskich, którego Darek jest Prezesem.
POZDRAWIAM Z TEGO MIEJSCA CAŁĄ SPOŁECZNOŚĆ CERAMIKÓW.
 

FOTORELACJA jest dostępna na blogu wystawy: 

 
WYSTAWA FOTOGRAFII CERAMI W 

INTERNECIE

 
_________________________


Od 6 do 31 maja br. w Galerii Rynek 6 MOK 
w Jarosławiu można zwiedzać wystawę rzeźby artysty 

Jacka Michała Szpaka.


 


Wykształcenie artystyczne: absolwent Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Jarosławiu, 2-letniego Studium Fotografii i Filmu oraz Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i Akademii Sztuk Pięknych w KrakowieWydziału MalarstwaStudia Podyplomowe. Dyplomy między innymi u profesorów: Bogumiła Zagajewskiego z rzeźby i równolegle z malarstwa u prof. Mariana Stelmasika oraz z rysunku u prof. Teresy Rzepeckiej-Kotkowskiej i malarstwa u prof. Adama Brinckena na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Był uczestnikiem i kuratorem kilkudziesięciu wystaw, plenerów, sympozjów w kraju i zagranicą w wyżej wymienionych dziedzinach artystycznych, realizacje w obiektach świeckich i sakralnych: Litwa, Rumunia, Czechy. W kraju między innymi Pomnik Dobrego Wojaka Szwejka w Przemyślu. Pracuje jako pedagog od 1987 rokuStudium Nauczycielskie, Studium Reklamy, Politechnika Radomska, obecnie Zespół Szkół Plastycznych w Radomiu oraz Wyższa Szkoła Nauk Społecznych i Technicznych (obecnie Europejska Uczelnia Społeczno-Techniczna). Współzałożyciel Związku Artystów Pedagogów Ceramiki i Rzeźby. Pełni funkcję Prezydenta Okręgu Mazowieckiego Związku Polskich Artystów Rzeźbiarzy w Warszawie w kolejnej kadencji.

Zdjęcia i tekst

Jacek Michał Szpak



   

 
_________________________________

KRZYSZTOF WASILCZYK
FOTOGRAFIA
'WITAMY W MIASTECZKU"

POD TAKIM TYTUŁEM
będzie otwarta wystawa fotografii

Krzysztofa Wasilczyka

w Miejskiej Bibliotece Publicznej, filia nr 34, 
O GODZ. 17 
ul. Judyma 2a
w LUBLINIE
_____________________

JACEK MICHAŁ SZPAK
AKTUALNE WYSTAWY 



Pracowite ferie - trzy wystawy w jeden dzień

            W dniu 22 lutego 2014 o godzinie 16:00 w Biurze Wystaw ArtystycznychU Jaksyw Miechowie rozpoczął się wernisaż wystawyCeramiczne dialogiX Ogólnopolskiego Pleneru Ceramicznego. Wcześniejsze miejsca ekspozycji to Chełm, Nowy Wiśnicz, a obecnie Miechów, gdzie artysta wystawia kilka swoich prac ceramicznych inspirowanych postacią kobiety w technice ceramiki szkliwionej.
            W tym samym czasie w galerii20w Sanoku trwa indywidualna wystawa Jacka Michała SzpakaTrzy Muzy, gdzie artysta prezentuje rysunek, malarstwo, rzeźby. Technika rysunku to ołówek, tusz, kredka, malarstwo o tematyce martwa natura w technice olejnej i rzeźby ceramiczne oraz kamienne o tematyce kobiety.
            Równolegle 22 lutego 2014 o godzinie 17:00 w Miejskiej Galerii Sztuki im. Władysława hr. Zamoyskiego w Zakopanem miał miejsce wernisaż oraz rozstrzygnięcie Ogólnopolskiego Konkursu Ceramicznego "Kadr z szamotem w tle". Prace inspirowane były twórczością filmową: Mieczysława KarabaszaMuzykanci, Tomasza BagińskiegoKatedra, Zbigniewa RybczyńskiegoImagineoraz Jana Jakuba KolskiegoJasminum.
            Wśród trzech powyżej wymienionych imprez artysta wybrał Zakopane, gdzie otrzymał wraz z córką Katarzyną wyróżnienie czasopismaSzkło i ceramika. Praca Jacka Michała Szpaka zatytułowana byłaMnichiU Tomasza Bagińskiego, z kolei dzieło Katarzyny Szpak nosiło tytułImagination.



_________________

MIEJSKA GALERIA SZTUKI

ZAKOPANE

ZAPRASZA


______

Jacek Michał Szpak

twórca i uczestnik pleneru nauczyciel rzeźby ZSP 

ZAPRASZA

 

Równolegle 22 lutego 2014 o godzinie 17:00 zapraszam do BWA w Zakopanem
na wernisaż i rozstrzygnięcie Ogólnopolskiego Konkursu Ceramicznego
"Kadr z szamotem w tle"

Pozdrawiam i do zobaczenia
Jacek Michał Szpak
 

______________

ZAPROSZENIE DO ZWIEDZENIA WYSTAWY

CERAMIKI  KATARZYNY HANDZLIK



INFORMUJĘ O TRWAJĄCEJ OD 13 LUTEGO
WYSTAWIE  CERAMIKI
KATARZYNY HANDZLIK

MOŻNA JĄ OBEJRZEĆ W NOWOSĄDECKIEJ
MAŁEJ GALERII PRZY UL. JAGIELLOŃSKIEJ 35
W NOWYM SĄCZU.

GRATULUJEMY ARTYSTCE!

------------------------------------

Jubileuszowy Zjazd Związku Polskich Artystów Rzeźbiarzy



W dniu 12 stycznia 2013r.

z okazji XXX-lecia ZPAR odbył się w Warszawie

Jubileuszowy Zjazd Związku Polskich Artystów Rzeźbiarzy.

Z okazji rocznicy Związku zostały przyznane złote odznaki

zasłużonym dla rozwoju polskiej rzeźby

m.in. Marian Konieczny (były rektor ASP Kraków,

twórca warszawskiej „Nike”),

Krzysztof Nitsch (ASP Kraków),

Henryka Lasak (artysta ceramik),

a także radomski twórca Jacek Michał Szpak.

W przyznaniu wyróżnień były brane pod uwagę osiągnięcia

w dziedzinie promocji polskiej sztuki.

Zmieniająca się sytuacja w Europie,

stwarza nadzieję na przyznanie właściwej pozycji naszej sztuki

w Świecie. Jest to jedna z nielicznych dziedzin życia,

którymi możemy się pochwalić we współczesnej rzeczywistości.



Gratulujemy Jacku!

___________________________


"Nie wszystko na sprzedaż"



"Nie wszystko na sprzedaż"

Wystawa Polskich Artystów Rzeźbiarzy

w Domu Artysty Plastyka w Warszawie, październik-listopad 2012

Wystawiający artyści po ostrej selekcji prac: członkowie ZAPCiR

Magda Kotara oraz Jacek Michał Szpak,

autor dwóch prac "Ptak" oraz "WTC".


____________________________________________________


19 października odbył się wernisaż II Ogólnopolskiego Pleneru Rzeźby Kamień Drewno Ceramika w Centrum Rzeźby Polskiej Orońsko przed i w budynku Urzędu Miejskiego. Prace powstałe na plenerze inspirowane były twórczością Jana Kochanowskiego wedle „Homo sum...”.

W plenerze brali udział przedstawiciele ośmiu szkół artystycznych: uczniowie i ich opiekunowie. Bardzo ciepło traktowali naszych plenerowiczów tworzących w Orońsku znani rzeźbiarze: prof. Jan Kucz (ASP Warszawa, autor pomnika Jana Kochanowskiego w Radomiu), prof. Jerzy Fober (UŚ Cieszyn), dr hab. Roberta Kaja (ASP Gdańsk), dr hab. Grzegorz Maślewski (UMK Toruń), artyści rzeźbiarze: Barbara Moderau, Anna Wątróbska oraz przewodniczący sekcji rzeźby ZPAP Majid Jammoul. Na wernisażu w pierwszej odsłonie w CRP Orońsko gościli wizytator szkolnictwa artystycznego Wojciech Myjak oraz rektor ASP Warszawa prof. Adam Myjak.



Natomiast na drugiej odsłonie w UM Radom odwiedzili Prezydent Miasta Radomia Andrzej Kosztowniak, v-ce Prezydent Ryszard Fałek, Dyrektor Wydziału Oświaty i Sportu Leszek Pożyczka oraz Dyrektor Wydziału Kultury Joanna Szymańska.

Komisarzem pleneru, jak i kuratorem wystawy był artysta rzeźbiarz Jacek Michał Szpak. 

_________________________________________________________

CERAMICZNE DIALOGI - CIESZYN 2012
Ceramiczne Dialogi  Cieszyn 2012 - II Ogólnopolski  Plener Ceramiki Artystycznej
 (tytuł katalogu, nazwa pleneru)

--------------------------------


FINISAŻ WYSTAWY 
Ceramiczne Dialogi 2012,
który odbył się
13 października,
Galerii 36,6
Instytutu Sztuki w Cieszynie

był dla nas nauczycieli
pięknym zwieńczeniem
trudu wakacyjnych zmagań
w tworzywie ceramicznym.
Słowa Pana prof. Witolda Jacyków,
Pani dr hab. Małgorzaty Skałuba - Krentowicz,
na długo zapadły w naszej serdecznej pamięci....
Wdzięczni jesteśmy Pani komisarz tego pleneru
mgr Katarzynie Handzlik - Bąk,
Panu Danielowi Badurze, który czuwał
nad procesem wypału.
Szczególnie dziękujemy Panu dr Krzysztofowi M. Bąk
za graficzne opracowanie katalogu.

Wspominamy zasługi naszej koleżanki
Marty Zajączyńskiej - Kowalskiej, która nam to miejsce
na plener znalazła, zmobilizowała
do uczestnictwa w tym przedsięwzięciu.

JESZCZE RAZ SKŁADAMY PODZIĘKOWANIA,
DLA WSZYSTKICH,
DZIĘKI KTÓRYM TEN PLENER
I WYSTAWA,
I FINISAŻ
ZAISTNIAŁY W HISTORII
WYDARZEŃ ARTYSTYCZNYCH.

ZDJĘCIA Z FINISAŻU

_______ _________ __________ ________ _________ ________


Po raz drugi Uniwersytet  Śląski, Wydział Artystyczny w Cieszynie gościł
w dniach od 2 do14 lipca 2012r uczestników
OGÓLNOPOLSKIEGO PLENERU CERAMICZNEGO DLA NAUCZYCIELI SZKÓŁ PLASTYCZNYCH
„ Ceramiczne Dialogi - Cieszyn 2012". 



Opiekunem merytorycznym w Pracowni Ceramiki Instytutu Sztuki
była Pani dr hab. Małgorzata Skałuba - Krentowicz,
komisarzem Pani mgr Katarzyna Handzlik - Bąk.
Pomocą techniczną służył Pan Daniel Badura.
Kierownik Katedry Rzeźby - prof. zw. Jerzy Fober przyjął nas osobiście,
a wicedyrektor ds. Kształcenia i Spraw Studenckich na kierunku Grafika
adj. Jarosław Skutnik pożegnał nas wraz z Opiekunami Pracowni Ceramicznych.
Wicedyrektor adj. Jarosław Skutnik, komisarz mgr Katarzyna Handzlik - Bąk
Pani dr hab. Małgorzata Skałuba - Krentowicz, komisarz mgr Katarzyna Handzlik - Bąk
  Cieszyn pomimo niewielkich rozmiarów, jest ważnym ośrodkiem kulturalnym i oświatowym . Funkcjonuje tu szereg instytucji i organizacji kulturalnych w tym teatr oraz nowatorski Śląski Zamek Sztuki
i Przedsiębiorczości.
Położenie u stóp Beskidu Śląskiego, bezpośrednio na granicy, także atrakcyjny wygląd historycznego centrum
z malowniczym rynkiem i dużą ilością zabytków powoduje, że miasto jest wyjątkowo atrakcyjne dla artystów.
Miasto to jest stolicą Euroregionu Śląsk Cieszyński. Co roku odbywają się tu znaczące wydarzenia kulturalne takie jak:  Międzynarodowy Festiwal Teatralny "BEZ GRANIC", Przegląd Filmowy
"Kino Na Granicy" ("Kino na Hranici") prezentujący filmy czeskie, polskie, słowackie i węgierskie, czy Festiwal Muzyki Wokalnej "Viva il canto".
 W latach 2002-2005 odbywał się w Cieszynie jeden z największych w Polsce festiwali filmowych "Era Nowe Horyzonty", który bardzo spopularyzował miasto.
 Od 2006 w wakacje odbywa się tu Festiwal Filmowy "Wakacyjne Kadry" oraz Festiwal Europejskich Szkół Artystycznych i Twórczości "Kręgi Sztuki".
Wielu artystów uczestniczących w plenerze ceramicznym nie przypadkiem wybrało więc to miasto.
W dniach od 4 do 8 lipca w Cieszynie odbywała się 3 edycja Europejskich Szkół Artystycznych i Twórczości "Kręgi Sztuki".
Jest to interdyscyplinarny festiwal obfitujący w wydarzenia plastyczne, muzyczne, teatralne i filmowe. Uczestnicy mieli więc okazję zobaczyć wystawy, instalacje, wziąć udział w wykładach, warsztatach, projekcjach  filmowych, prezentacjach uczelni,  oraz koncertach.
Dla wszystkich uczestników dwa tygodnie pleneru to czas wypełniony po brzegi wytężoną pracą oraz okazja do poznania interesujących wydarzeń kulturalnych a w końcu atrakcyjny sposób na spędzenie wakacji.


Cieszyński plener, mający charakter warsztatów artystycznych w całej pełni zrealizował główne założenia programowe - wzbogacenie własnej aktywności twórczej, wymianę doświadczeń technologicznych
i artystycznych, wymianę doświadczeń dotyczących dydaktyki i metodyki  w nauczaniu artystycznym i integracja środowiska nauczycieli szkół plastycznych.
Wymiana doświadczeń owocuje często nowymi kreatywnymi pomysłami, które pedagodzy zawożą do swoich szkół macierzystych i realizują, wzbogacając swoje programy dydaktyczne. 

P. dr hab. Małgorzata Skałuba - Krentowicz, mgr Jerzy Pustelnik
Marta Zajączyńska - Kowalska (dzięki niej zaistniały Dialogi w Cieszynie)

 Działania warsztatowe pokazały, że ” Ceramiczne Dialogi" to spotkanie ludzi niezwykłych, ciekawych nowinek techniczno-technologicznych, którzy w atmosferze wzajemnej życzliwości i przyjaźni chcą się uczyć, podnosić swoje kwalifikacje, rozwijać się twórczo.

 Pani dr hab. Małgorzata Skałuba - Krentowicz, opiekun merytoryczny Pracowni Ceramiki  Instytutu Sztuki, autorka publikacji "Przypadek w stawaniu się piękna"( praca habilitacyjna Wrocław 2010 r) pisze "...Metoda formowania i wypalania gliny ceramicznej jest wiele i tylko od doświadczenia twórcy zależy, czy odpowiedni wybór zapewni adekwatność idei z mistrzostwem wykonania. Proces twórczy jest zjawiskiem bogatym, różnorodnym i niejednokrotnie niedostępnym poznawczo.
( ...) Zaglądając w siebie (...), w skupieniu (...) twórca jest w stanie powoływać do życia wspaniałe, nowe formy.
Chcąc zapewnić nam jak najlepsze warunki do " zaglądania w siebie " do "powoływania nowych form" z ogromną kulturą i taktem Pani dr hab. towarzyszyła nam w procesie twórczym, dzieląc się swoimi doświadczeniami akademickiego pedagoga oraz artysty.

 

Jej zasługą były interesujące spotkania dyskusyjne i konsultacyjne w ramach których każdy miał okazję zaprezentowania swojego dorobku artystycznego i dydaktycznego. Artyści mieli okazję przekonać się jak czasem przypadkiem odkrywamy zawiłe zależności między eterycznym światem idei, a oporną materią, którą kształtuje nie tylko twórca - ale również nie ujarzmiony, nieprzewidywalny do końca ogień w procesie wypalania. Zjawisko to szczególnie wyraźnie można było obserwować w trakcie wypału pieca raku, gdzie zaskoczeniem dla artystów był wygląd ich prac po przejściu przez ogień.

Pan Daniel Badura prowadzi wypał.
Wypał redukcyjny, raku...
Dorobek artystyczny można podziwiać na wystawie poplenerowej "Ceramicznych Dialogów" Cieszyn 2012, która trwa od 11 września w Galerii 36,6 w Instytucie Sztuki  UŚ, Cieszyn ul. Bielska 62 i zostanie zakończona uroczystym finisażem  w dniu 13 października.
Jak pisze Pani komisarz Katarzyna Handzlik-Bąk- " Wystawa cieszy się zainteresowaniem zwiedzających,
a efekty Państwa pracy twórczej zyskały uznanie Dyrekcji  Instytutu Sztuki.
Po obejrzeniu wystawy Dyrekcja zaproponowała przedłużenie jej trwania, do czasu uroczystej inauguracji roku akademickiego na Uniwersytecie Śląskim. Szansę na obejrzenie wystawy damy więc również naszym licznym studentom, wykładowcom, jak również innym osobom, które zawitają w progi uczelni dopiero
w październiku.” Swoją wypowiedź Pani komisarz kończy stwierdzeniem ” że jest to wspólny sukces Instytutu Sztuki  i uczestników  tegorocznych działań plenerowych”.
 Trzeba stwierdzić, że ranga pleneru rośnie.

Dr hab. Małgorzata Skałuba -Krentowicz, Jacek Michał Szpak
Aktywizuje on środowisko nauczycieli uczących ceramiki, rzeźby oraz innych przedmiotów artystycznych. Cieszy uczestników fakt, że plener jest uznawany za formę doskonalenia zawodowego i że każdy
z uczestników został uhonorowany stosownym zaświadczeniem. Spodziewamy się, że wielu dyrektorów naszych szkół na jego podstawie zechce docenić nasz wysiłek np.  przeznaczając znacznie większe środki finansowe w swoim budżecie na refundowanie wcale niemałych kosztów uczestnictwa w plenerze.
 Dziękujemy z całego serca każdemu kto w jakikolwiek sposób wsparł nasz plener lub przyczynił się do podniesienia jego atrakcyjności.
Gorąco dziękujemy Pani dr hab. Małgorzacie Skałuba – Krentowicz, opiekunowi merytorycznemu
w Pracowni Ceramiki Instytutu Sztuki, jak również Pani mgr Katarzynie Handzlik – Bąk, komisarzowi  tego pleneru oraz Panu Danielowi Badurze za pomoc przy wypałach.
Dziękujemy za wspaniałe dwa tygodnie.
Dziękujemy za serdeczność, która nas otaczała każdego dnia.

Uroczyste zakończenie pleneru "Ceramiczne Dialogi - Cieszyn 2012"
 
LISTA UCZESTNIKÓW:

1.            Handzlik-Bąk Katarzyna - UŚ, Instytut Sztuki, Cieszyn, komisarz pleneru
2.            Czapiga Magdalena
3.            Gorawska Anna
4.            Janiszewska Anna- emerytowany nauczyciel ZSP, Warszawa
5.            Kaczmarczyk Urszula- ZSP, Dąbrowa Górnicza
6.            Kowalczyk  Ewa 
6.            Kupczak-Zajadacz Maria – ZPPKP Opole,
7.            Kurdziel-Kasprzyk Danuta Gliwice,
8.            Osadnik – ZPPKP Opole,
9.            Piśko Maria – ZSP Jarosław  CERAMICZNE DIALOGI  , ZAPCiRblog
10.          Szpak Jacek Michał - ZSP Radom
11.          Sztwiertnia Klaudia
12.          Wasilczyk Marta – ZSP Lublin  ZDJĘCIA KRZYSZTOFA WASILCZYKA
13.          Zajączyńska-Kowalska Marta -  studio mARTa

tekst Marta Wasilczyk,
redagowanie Maria Piśko


___________________________________________________________________________________



II Ogólnopolski plener Rzeźby Kamień Drewno Ceramika 2012
zakończył się w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

                Organizatorem był Zespół Szkół Plastycznych im. J. Brandta w Radomiu pod patronatem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. Uczestnicy to uczniowie szkół plastycznych wraz 
z opiekunami z Warszawy, Łodzi,  Jarosławia, Nowego Wiśnicza, Dąbrowy Górniczej, Krakowa, Lublina
 i Radomia. Pomysłodawcą i komisarzem pleneru był radomski artysta Jacek Michał Szpak. Myślą przewodnią pleneru było "Homo sum et nihil humanum a me alienum esse puto" - sentencja Rzymianina Terencjusza obecna w  twórczości Jana Kochanowskiego. Czerpiąc z twórczości syna ziemi radomskiej: "piękno jest najważniejszym dobrem" i tymże inspirowali się młodzi artyści na  plenerze rzeźbiarskim.
                Uroczyste rozpoczęcie ogólnopolskiej imprezy w CRP miało miejsce 12 września, a zakończyła się ona finisażem – pokazem prac 21 września. Materiały używane do stworzenia dzieł inspirowanych twórczością Jana Kochanowskiego to przede wszystkim piaskowiec szydłowiecki, piaskowiec  suchedniowski, marmur bałkański, drewno lipowe, topola, wiąz i glina szamotowa.
                Jury w składzie: profesor Jan Kucz z ASP Warszawa, dr hab. Robert Kaja z ASP Gdańsk
 i dr hab. Grzegorz Maślewski  z UMK Toruń i komisarz pleneru artysta plastyk Jacek Michał Szpak stwierdzają jednogłośnie, że dzieła wykazują bardzo wysoki poziom i budzą nadzieje na trwały poziom polskiej sztuki. Imprezę zaszczycili swoją obecnością goście z Centrum Edukacji Artystycznej MKiDN, Wojciech Myjak oraz prof. Henryk Bednarczyk z ITE Radom. Natomiast 22 września po czterech otwarciach wystaw w CRP odbył się jako piąty wernisaż dzieł młodych twórców zainspirowanych twórczością Jana Kochanowskiego przy obecności zacnych gości m.in. prof. Adama Myjaka,
 rektora ASP Warszawa.
                Uczestnicy wyjechali zachwyceni atmosferą twórczą CRP Orońsko, jak i organizacją ze strony Zespołu Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta. Prace będą eksponowane na terenie Miasta Radomia związanego również z Janem Kochanowskim.

Komisarz Jacek Michał Szpak







PLENER DLA SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH.


Po raz drugi Zespół Szkół Plastycznych im. Józefa Brandta w Radomiu jest organizatorem
 Ogólnopolskiego Pleneru Rzeźbiarskiego pod patronatem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. 
Od 12 do 21 września 2012r. na terenie Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
rozpoczęły się zmagania młodzieży z tematem pleneru
 „Homo sum… z inspiracji twórczością Jana Kochanowskiego".
 Uczestnikami pleneru są uczniowie szkół plastycznych
z Warszawy, Łodzi, Jarosławia, Nowego Wiśnicza, Dąbrowy Górniczej, Krakowa, Lublina i Radomia.
Młodzież wraz z opiekunami przez 10 dni będzie pracować
w kamieniu, drewnie oraz glinie ceramicznej w miejscu o bogatej tradycji rzeźbiarskiej.
Nauczyciele rzeźby, którzy opiekują się młodzieżą to:
Tatiana Kamińska, Paweł Kasprzak, Józef Polewka, Mirosław Rekieć.

Komisarzem  pleneru jest  Jacek Michał Szpak.

Artysta rzeźbiarz z bogatym dorobkiem artystycznym, realizujący swe prace w różnych tworzywach.
Ostatnio  uczestnik  plenerów  ceramicznych „Ceramiczne Dialogi” w Nowym Wiśniczu i Cieszynie,
Oraz w Zdunach i na Zawodziu k/Kalisza.
Na co dzień nauczyciel rzeźby w radomskim „Plastyku”
Uroczyste  zakończenie pleneru
w dniu 21 września o godz.12.30
Życzymy artystycznych osiągnięć pedagogom i młodzieży.


OBSZERNĄ INFORMACJĘ
I FOTORELACJĘ
MOŻNA ZNALEŹĆ NA STRONACH
CENTRUM RZEŹBY POLSKIEJ
W OROŃSKU

______________________________________________________________________________



 Zdjęcia Marty Zajączyńskiej - Kowalskiej z tego wydażenia... TU!!!


Maria Piśko 
wystawia swoje prace ceramiczne w Centrum Kultury i Promocji w Jarosławiu.....
Fotorelację Krzysztofa Wasilczyka można pooglądać TU!!!!



FOTORELACJE
KRZYSZTOFA WASILCZYKA TU!!
I MARII PIŚKO TU!!!

Centrum Promocji Województwa Lubelskiego 
ma zaszczyt zaprosić na wernisaż wystawy ceramiki Marty Wasilczyk 
pt. „Ceramiczne Divertimento”, który odbędzie się 
27 stycznia 2011 r., o godz. 18.00 w siedzibie Centrum.

Marta Wasilczyk historyk sztuki, artysta ceramik, garncarz, członek 
Związku Artystów Pedagogów Ceramiki i Rzeźby. Od 1994r. prowadzi własną 
pracownię ceramiki artystycznej. Swoje wyroby wykonuje z gliny i szamotu. 
Inspiracją są naczynia ludowe, archeologiczne i antyczne. Stara się połączyć
osiągnięcia przeszłości ze współczesnymi wymaganiami estetyki.

Marta Wasilczyk jest również zaangażowana w działania edukacyjne zmierzające
do ratowania ginącego rzemiosła — garncarstwa. Uczestniczy w festynach archeologicznych 
pokazach ginących zawodów w całej Polsce, współpracuje z muzeami - prezentując stare techniki wytwarzania naczyń historycznych.

Artystka zdobyła wiele wyróżnień. Jest laureatem II nagrody
w ogólnopolskim przeglądzie „Garncarstwa i rzeźby ceramicznej 98” oraz I nagrody 
w ogólnopolskim konkursie ceramicznym „Struny światła” Zakopane 2009r.
Dwukrotnie otrzymała nagrodę indywidualną Centrum Edukacji Artystycznej 
w Warszawie za szczególny wkład
w rozwój edukacji artystycznej w Polsce (2004r., 2007r.)

Wystawa prezentuje prace powstałe we własnej pracowni ceramiki artystycznej
i na plenerach ceramicznych.



Zakopane, 5 lutego 2011 r.
PROTOKÓŁ JURY II OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU CERAMICZNEGO
„SONATA CERAMICZNA"



Jury w składzie:
Krystyna Jarczewska          ZAPCiR
Bożena Kostuch  ZCP - PRZEWODNICZĄCA
Joanna Staszak    Urząd Miasta Zakopane
Anna Zadziorko   Miejska Galeria Sztuki
Dariusz Osiński    ZCP

po ocenieniu 37 prac konkursowych oraz 6 pozakonkursowych
Grand Prix II Ogólnopolskiego Konkursu Ceramicznego przyznało:   
JOLANCIE  HERMA-PASIŃSKIEJ (Bielsko-Biała) za pracę SPOTKANIE
Jury przyznało też III nagrody konkursowe oraz 2 wyróżnienia i 6 dyplomów.

I              nagroda             Anna KASPERKIEWICZ (Brwinów) Jezioro Roksany
II             nagroda             Marta WASILCZYK (Lublin) Serenada G-dur
III            nagroda          Zofia KOSIOREK (Warszawa)…
Poranek - senne mary ulatują jak...

Wyróżnienia:
Anna Ambroży-Kowalska (Kraków)  Cynabula
Paula Solańska (Zakopane) Pieśń Roksany I
Dyplomy:
Jacek Dziedziczak (Koło) Upojenie
Łukasz Karkoszka (Sosnowiec)  Skała
Hanna Kłapcia (Bielsko-Biała)  Rytm
Małgorzata Szostakiewicz (Sulejówek) Na Anioł Pański
Joanna Teper (Wrocław) The Alternate Universe VIII - G-dur
Małgorzata Wosik (Jaworzno) Na Anioł Pański

Związek Artystów Pedagogów Ceramiki i Rzeźby przyznał Nagrodę Specjalną
dla pracowni ceramicznej Zespołu Szkół Plastycznych
im. Antoniego Kenara w Zakopanem
prowadzonej przez Grażynę Bielską.

Fotoreportaż 1:Darka Osińskiego TU!!!
Fotoreportaż 2 Krzysztofa Wasilczyka:  TU!!!


oraz zdjęcia Krystyny Jarczewskej TU!!!



ZDUNY 2011
III MIĘDZYNARODOWY PLENER CERAMICZNY - DECENTRYZM

W oczekiwaniu na wypał
Saga Dana Tomaszewska 

Wnętrze jednego z olbrzymich pieców muflowych 
do wypału ceramiki w Kaflarni Zduny
     Czekają na wypał prace wykonane na sierpniowym plenerze ( 8-20 sierpnia 2011 ) przez ceramików w  Kaflarni w Zdunach koło Krotoszyna. Tradycja Międzynarodowych Plenerów Ceramicznych w tym miejscu sięga już trzech lat. Tematem przewodnim plenerów jest Decentryzm, nowy kierunek w sztuce, którego założeniem jest umieszczenie centrum znaczeniowego dzieła poza nim samym, przy zachowaniu jak największych walorów estetycznych pracy. Ponieważ na każdym plenerze powstaje przeciętnie około stu prac, więc część z nich reprezentuje także inne nurty. Jako że plener ceramiczny został włączony w skład odbywającego się cyklicznie festiwalu multiartystycznego Pogranicze Kultur pod patronatem posła Macieja Orzechowskiego, jednym z corocznych zadań plenerowiczów jest udział w konkursie na pracę ceramiczną nawiązującą do historii i tradycji społecznych oraz kulturowych Zdun. W idei imprezy Pogranicza Kultur położony jest akcent na integrację wszelkich form kultury od sztuki wysokiej po ludową  i trzeba przyznać że z roku na rok dzięki zaangażowaniu  Zdunowskiego Ośrodka Kultury  oraz władz miasta, zdobywa ona coraz większą popularność.

 Decentrystyczne prace Włodzimierza Ćwira

     Plenery ceramiczne w Zdunach są organizowane od 2008 roku z inicjatywy ich komisarza Włodzimierza Ćwira. Odkrył on dla ceramików fenomen najstarszej czynnej w Polsce kaflarni. Zakład ten, założony w 1858 roku przez rodzinę Reimannów, produkujący z krótką powojenną przerwą kafle wpierw z glin z Miśni a obecnie ze zlóż z Jaroszowa, w 2006 roku został wystawiony na sprzedaż przez firmę Cerabud S.A. z Krotoszyna. Wykupił go wrocławski prawnik Mirosław Ruśkowski i polegając na doświadczonej załodze pozostawił unikatową już produkcję kafli piecowych oraz kominkowych. Zakład może poszczycić się wieloma wzorami kafli, w tym huculskich, natomiast jego dyrektor technologiczny Jarosław Ciąder – posiadaniem imponującej prywatnej kolekcji kafli począwszy od miniatury schematu pierwszego pieca z kafli garnkowych.

 Efekt powtórnego wypału w plenerowym 
piecu węgierskim – praca Anny Ambroży Kowalskiej.
    Uczestnicy zdunowskich plenerów to w większości ceramicy ze słynnej „szkoły wrocławskiej”, dla których jest to okazja do spotkania się i zaprezentowania swojego dorobku artystycznego. Plenerowi bowiem towarzyszy w galerii zdunowskiego ratusza wystawa jednego z uczestników ; w tym roku swoje prace pokazała Maria Podskarbi Hebisz, a wystawę będzie można oglądać do 16 września br. Artyści z Litwy, Gruzji, Białorusi oraz Niemiec wprowadzają międzynarodowy akcent, często także poprzez wprowadzanie elementów  narodowej kultury w swoje prace, co świetnie wpisuje się w ideę Pogranicza Kultur.

Historyczna zdunowska postać Anny Jutroskiej   
w interpretacji Sagi Dany Tomaszewskiej

     Warto zwrócić uwagę na efekty pleneru czyli powstałe rzeźby i ceramikę unikatową . Mało która dziedzina sztuki wymaga takiej wiedzy i pracochłonności w realizacji. Oprócz idei, czyli myśli twórczej – dzieła, które powstają zostają poddane skomplikowanym niekiedy procesom technologicznym, decydującym o ich unikatowości a także walorach estetycznych. Prace z gliny z dodatkiem szamotu , często o dużych gabarytach,  powstają stopniowo gdyż glina jest tworzywem specyficznym i wymaga cierpliwości. Po dokładnym wysuszeniu  prac może nastąpić pierwszy wypał w temperaturze około 900 stopni na tzw. biskwit. Dopiero wtedy z reguły następuje dalsza praca nad dziełem – pokrywanie tlenkami, szkliwami i ponowny wypał tym razem w temperaturze odpowiedniej do zastosowanych szkliw, najczęściej około 1200 stopni. Część biskwitowych prac zostaje wypalona ponownie w postawionych na tyłach kaflarni piecu koreańskim, papierowym lub węgierskim, przyjmując niepowtarzalne efekty śladu ognia. Stąd też każdemu Pograniczu Kultur towarzyszy na terenie kaflarni wystawa prac z poprzednich plenerów – już po finalnym wykończeniu.
     Przeciętnemu odbiorcy ceramika kojarzy się z naczyniami użytkowymi, tymczasem jako technika rzeźbiarska jest wyjątkowo cenna, czego dowodzi jej historia trwająca od czasu, kiedy człowiek pierwotny ulepił z gliny pierwszą figurkę, określaną dziś jako Wenus.

Tekst i zdjęcia: Saga Dana Tomaszewska




WSTĘP DO KATALOGU
WYSTAWY POPLENEROWEJ
W NOWYM WIŚNICZU

Od 2001r. uwagę miłośników sztuki przyciąga Zamek Lubomirskich w Nowym Wiśniczu, w którym każdej jesieni można podziwiać owoce letnich ogólnopolskich plenerów ceramicznych dla nauczycieli szkół plastycznych. Warsztaty dla nauczycieli ceramiki i rzeźby odbywają się latem w wiśnickim Liceum Plastycznym im. Jana Matejki.
W tegorocznym plenerze uczestniczyło 15 artystów reprezentujących szkoły w: Nowym Wiśniczu, Gliwicach, Sosnowcu, Zabrzu, Częstochowie, Radomiu, Cieszynie, Wieluniu, Mińsku i Pułtusku. Przywiodła ich tu miłość do gliny, zwłaszcza lipnickiej, której walory barwne i plastyczne stanowią dla plenerowiczów wyjątkową atrakcję. Długo czekali na to spotkanie, którego wielorakie wartości trudno przecenić. Naczelnym celem plenerów jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli i dzielenie się własnymi doświadczeniami w dziedzinie ceramiki. Ze względu na ograniczone możliwości warsztatowe w rodzimych szkołach, dla wielu pedagogów wiśnickie plenery są jedyną możliwością pracy w tym tworzywie. Starają się zatem z podziwu godnym zaangażowaniem wykorzystać każdą chwilę, by zrealizować zazwyczaj bogaty program artystyczny. Dumą napawa fakt, że wielokrotni uczestnicy plenerów dzielą się swym doświadczeniem z nowicjuszami. Jest to szczególne forum dyskusyjne, na którym artyści pedagodzy poświęcają swój czas na intensywną pracę twórczą, przekształcając kilogramy gliny w budzące podziw artystyczne formy. Co jakiś czas chwile głębokiego skupienia przerywają dyskusje, nieraz wręcz burzliwe i sporne, o nauczaniu, młodzieży i sztuce. Przyjazna, niemal rodzinna atmosfera, łączy plenerowiczów, zachęcając do kolejnych przyjazdów. Potrzeba integracji środowiska nauczycieli szkół plastycznych przyczyniła się do założenia stowarzyszenia pn. Związek Artystów Pedagogów Ceramiki i Rzeźby. Jego siedziba mieści się w wiśnickim liceum. Dzięki stowarzyszeniu artyści kontynuują twórcze kontakty, przenosząc je na fora internetowe.

Dzieło artystyczne to pieśń duszy. Wędrując po wystawie prac stworzonych na plenerze w lipcu 2011 roku, ulegamy indywidualnym wrażeniom estetycznym, oceniając zewnętrzny i ostateczny obraz działań autorów, konsultując wrażenia odbiorcy z intencją twórców.
Wśród wielu różnych tematów podejmowanych przez uczestników pleneru, dominuje człowiek jako odwieczny obiekt analiz i kreacji artystycznych, ale w jakże zróżnicowanych wizjach i interpretacjach. Obok klasycznych, studyjnych popiersi Aleksandry Biedki i finezyjnie rzeźbionego chłopca, który reprezentuje szersze idee Marka Biedki, uderzają ekspresją form i żywych faktur silne torsy Marzeny Uryszek. Podobny motyw, lecz ujęty impresyjnie, dzięki starannie dobranym zabiegom rzeźbiarskim, prezentują miniatury Renaty Banaś – Kiecy. Wierny tematowi kobiecych głów Henryk Kopańczyk wykorzystuje ceramiczne techniki reliefowego formowania i barwienia, uzyskując efekty dekoracyjnej stylizacji. Ewa Kowalczyk konsekwentnie kontynuuje cykl egzotycznych postaci kobiet o syntetycznych, ale misternie konstruowanych, barwnych sylwetach. Pokryte efektownymi szkliwami głowy-obiekty Marty Zajączyńskiej zaskakują odwagą i siłą oddziaływania. Wieloznaczna kompozycja Mirosława Rekiecia, w której ledwo zasygnalizowane sylwetki ludzkie zdają się gubić pośród twardych ciężkich zgeometryzowanych bloków, wywołuje dreszcz niepokoju. Niejako zaprzeczając podniosłej atmosferze pracy i powadze twórczej, przekorny Krzysztof Rusiecki prezentuje autoportret wykonany z lekkim przymrużeniem oka i formę przypominającą postać kobiety z wkomponowanymi szufladkami, wywołując życzliwy uśmiech aprobaty.
Oprócz odniesień do człowieka, uwagę widza przykuwają inne bliskie lub zgoła odległe skojarzenia ze światem fauny i flory – najczęstszych źródeł inspiracji twórczych. Do takich należą huby Barbary Karasiewicz. Wykonane z iście benedyktyńską cierpliwością faktury układają się w narastające uzwojone warstwy i sploty, tworząc walcowate formy, budzące zarazem napięcie i niepokój. Wielokierunkowe, podyktowane wewnętrznym głosem asocjacje rzeźbiarskie Jacka Szpaka zdają się buńczucznie prowokować otoczenie, drażniąc przestrzeń i wchodząc w ostre, niemal dźwięczące relacje światłocieniowe. Miłośniczka świata oceanów - Urszula Kaczmarczyk - dzieli się z nami swoją wizją przypominających skamieliny koralowców, których atrakcyjność zawdzięcza rzadkiej technice łączenia faktury ze szkliwami. Ascetyczne formy Katarzyny Handzlik – Bąk
w bezpośrednim skojarzeniu przypominają misy o uniesionym licu dna. Sterylność i decyzja zderzenia dwóch różnych powierzchni skupia światło w niemal wypolerowanym wnętrzu naczyń, emanujących spokojem płynącym z szlachetności ciepłej bieli masy szamotowej. Listę twórców zamyka Alicja Kozub – autorka niezwykle oszczędnych kompozycji, z wdziękiem rozgrywających światła i cienie, które pod wpływem wędrówki słońca uprawiają niekończący się taniec, zmieniając wizerunek formy.
Dzięki zróżnicowanym tematom oraz autorskim interpretacjom natury, jak również za sprawą szerokiej gamy stosowanych technik rzeźbiarskich i barwiących, wystawa prezentuje się niezwykle interesująco. Zachęcam do jej zwiedzenia, życząc wielu pozytywnych przeżyć, osobistych przemyśleń i własnej oceny prezentowanych dzieł.

KRYSTYNA JARCZEWSKA
PREZES ZAPCiR


 
WYSTAWA RZEŹBY CERAMICZNEJ
 ANNY HASS BRZUZAN

15 KWIETNIA
O GODZ. 18 ZAPRASZAMY
DO GALERII "MAGNEZ"
W PRZEWORSKU
NA OTWARCIE WYSTAWY 
ANNY HASS BRZUZAN 
pt." Fauna i Flora"



GRATULUJEMY ARTYSTCE!!!!
ZAPRASZAMY NA WYSTAWĘ.



 (PUBLIKUJĘ ZE STRONY DARKA OSIŃSKIEGO)

 8 Warszawskie Spotkania Ceramiczne tuż tuż.....




Związek Ceramików Polskich z Darkiem Osińskim na czele zapraszają:

 
Galeria Ceramiki Na Wodzie

Czy prawie pół tony wypalonej gliny może dryfować na wodzie? 16 czerwca 2012 r. ceramicy z całej Polski ustawią 30 ceramicznych rzeźb w akwenie przy Centrum Promocji Kultury Pragi-Południe w Warszawie. „Udowodnimy, że ceramiczne rzeźby można pięknie wyeksponować na wodzie” – mówi Dariusz Osiński, prezes Związku Ceramików Polskich, organizator 8. Warszawskich Spotkań Ceramicznych i pomysłodawca tej oryginalnej galerii. W ten nietypowy sposób członkowie Związku wraz z warszawiakami obchodzić będą coroczne święto ceramiki i jej miłośników. Eksponowane na wodzie rzeźby wykonane zostały z gliny szamotowej i wypalone w temperaturze powyżej 1000*C. Poszczególne prace artyści , pokryli szkliwami, kolorowymi glinami lub tlenkami metali. Otwarcie galerii na wodzie będzie jedną z głównych atrakcji 8. Warszawskich Spotkań Ceramicznych rozpoczynających się o godz. 11.00 i trwających do godz. 18.00. Wstęp wolny.
Poza wystawą pływających rzeźb, warszawiacy będą mieli możliwość odwiedzić  usytuowany w alejkach parkowych  kiermasz ceramiki prezentujący dorobek twórczy ok. 60 artystów  z całej Polski. Związek Ceramików Polskich przygotował również prezentację wirtualnego muzeum ceramiki, jak również wiele niespodzianek dla małych warszawiaków, warsztaty lepienia i toczenia w glinie, malowania ceramiki, układania mozaiki, wypały raku w piecu polowym. W budynku CPK przygotowano jubileuszową wystawę oraz sympozjum z okazji 60-lecia Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych. Goście 8. Warszawskich Spotkań Ceramicznych będą mogli także  posłuchać koncertu fortepianowego Jolanty Mórawskiej zatytułowanego „Impresje Ceramiczne”.
Zeszłoroczne Warszawskie Spotkania Ceramiczne odwiedziło około trzy  tysiące gości ciekawych odsłonięcia ceramicznej rzeźby Marii Skłodowskiej-Curie, przez grupę małych warszawiaków oraz jej autora artystę Dariusza Osińskiego, który w ten sposób uczcił rok noblistki.
-----------------------------------------------------------------
Dalszych informacji udziela:
Prezes Związku Ceramików Polskich
Dariusz Osiński  Tel. kom.: 693 581 534
JEST NOWE MIEJSCE "GANCARZA NOWATORA"